Social media marketing kan jou als ondernemer vele voordelen bieden. Laten we eerlijk zijn, het is 2017 en social media is niet alleen meer voor kinderen en tieners. Ook als ondernemer kan je eigenlijk niet buiten een profiel op één van de vele social media platformen, je doelgroep is daar immers ook aanwezig. Zo nu en dan content plaatsen is leuk, maar zeker als je weinig fans, volgers of likes hebt zal je maar weinig gebruikers bereiken. In zulke gevallen kan adverteren op deze kanalen een uitkomst bieden. Laat ons uitleggen wat de grootste voordelen van social media marketing zijn en hoe wij hiervan profiteren voor onze klanten:

Social media marketing is goed voor de naamsbekendheid van je onderneming

Door te adverteren op social media kan je relatief goedkoop een groot deel van je doelgroep bereiken. Daarnaast bieden weinig andere marketing kanalen je de mogelijkheid om de interactie aan te gaan met je doelgroep. Het feit dat mensen kunnen reageren op wat jij plaatst, en de mogelijkheid hebben om de content te delen draagt bij aan de reputatie van jouw merk. Elk bericht kan gedeeld worden en bereikt zo weer een hele nieuwe groep mensen. En hoe meer mensen jouw merk kennen, des te beter.

Doelgerichte targeting methodes

Een ander groot voordeel van social media marketing is het feit dat zij de mogelijkheid bieden om heel gericht de juiste doelgroep te bereiken. De meeste social media platformen beschikken over ongelofelijk veel data van hun gebruikers en dit gaat veel verder dan alleen leeftijd, woonplaats en geslacht. Al deze informatie kan jij als adverteerder gebruiken bij het bepalen van je doelgroep. Op deze manier krijgen alleen de mensen voor wie het relevant is en wie echt interesse hebben in jouw dienst of product de advertentie te zien. Zo weet je zeker dat iedere geïnvesteerde euro bijdraagt aan je doelstelling. Dit is dus een veel effectievere manier om te adverteren dan bijvoorbeeld in een krant of op TV omdat dan de advertentie ook vertoond wordt aan mensen voor wie jouw dienst of product totaal niet relevant is. Schieten met hagel dus, daar heb je online een stuk minder last van.

Alle resultaten van social media marketing zijn meetbaar

Toegegeven: in hoeverre jouw naamsbekendheid is toegenomen als gevolg van een campagne is bijna niet in cijfers uit te drukken, maar een hele hoop andere zaken wel! Stel jij wilt meer bezoekers naar je website leiden, dan is het wel handig inzicht te hebben in bepaalde statistieken.

  • Hoeveel unieke gebruikers hebben jouw advertentie gezien?
  • Hoeveel van deze gebruikers voerden een specifieke actie uit, zoals het plaatsen van een reactie of een klik naar je website?
  • Hoeveel mensen van die groep kochten een product? Of hoeveel mensen vulden het contact formulier in?
  • En als ze iets kochten, wat kochten zij dan?

Ga je een stap verder en wil je ook inzicht in het gedrag van de bezoekers op jouw website, dan is het aan te raden om Google Analytics te gebruiken. Met deze tool kan je precies zien welke pagina’s worden bekeken, waar je doelgroep afhaakt en nog veel meer. Door de meetbaarheid van de resultaten kan jij een goede inschatting maken hoe rendabel de advertentie is geweest en waar nog winst te behalen valt.

Interactie met de doelgroep

Ieder sociaal medium is feitelijk een communicatie platform. Een stem voor jouw bedrijf creëren is een belangrijk aspect om dichter bij jouw klanten te komen. Klanten vinden het prettig om een persoonlijk antwoord te krijgen en dat is precies de kracht van het kanaal. De mogelijkheid om te reageren op jouw klanten laat zien dat jij betrokken bent en jouw klanten de best mogelijke ervaring wil geven. Elke klant interactie op één van jouw pagina’s is een kans om te laten zien hoe betrokken jij met jouw klanten bent. Of een klant nu een vraag of een klacht heeft, social media geeft de kans om een persoonlijke dialoog met de klant aan te gaan. Een bedrijf dat de tijd neemt om op een persoonlijke manier met de klanten in contact te zijn geeft en erg positief beeld over de onderneming.

Zet jouw eigen social media marketing strategie op!

Wij bij Kersvers Marketing snappen dat het lastig kan zijn om zelf een goede strategie te bepalen. Hier ligt onze expertise en daarom helpen wij jou graag. Twijfel niet en vul het contact formulier in zodat we samen kunnen kijken wat wij voor jou kunnen betekenen. Ook kun je ons bellen op +316 31 93 10 55.

Mitch Maasen
Kersvers Marketing

Lees meer

Deel dit bericht